torsdag 15 januari 2009

The Long Tail - Anderson, Page & Engström

Håkan Engström skriver om diskussionen kring 'The Long tail' av Chris Anderson [Sydsvenskan 2008-12-30; Musik - likriktning i mångfalden].

Kortfattat så kan man nog uttrycka sig som så att den ovanstående boken, på ett uppmärksamhetsmässigt väldigt framgångsrikt sätt, för fram tesen att musikförsäljningen (eller i en vidare mening kulturkonsumtionen i stort) successivt fragmenteras ut över en allt bredare bas av produkter på grund av de alltmer ökande möjligheterna till en smal (heterogen) intresseinriktning.

Orsaker: Allmän utbudsökning & tillgänglighet, ett eskalerande identitetsskapande eller en frustrerad kulturkvantitetshets, vem vet?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100118036

Hursomhelst, så filar herrarna W. Page & A. Bud på någon form av (antagligen polemisk) moteld i bokform som enligt uppgift skall publiceras i maj 2009. Deras studie uppges visa att endast en ynka halv procent av musikutbudet - runt 52000 låtar - stod för 80% av intäkterna på nätet år 2008, vilket då tolkas som en form av dementi av Andersons långa svansen-tes.

Det man direkt kan säga - vilket även Engström är inne på - är att det nog inte är så fruktbart att enbart titta på den låga procentandelen säljande låtar, då denna siffra har en helt naturlig förklaring baserad på t.ex. uppenbara (i) kvalitetsargument; allt som släpps är inte bra & skapar därför helt naturligt inget vidare intresse eller köpsug (ii) aktualitetsargument; tidens tand tär, i någon mån, på de flesta kulturakter vilket obönhörligen leder till en avtagande försäljning. Det är svårt att direkt få en uppfattning om siffran 52000 är stor eller liten i detta sammanhang: Å ena sidan så motsvarar detta i grova slängar 5000 fullängsalbum (vilket ter sig ganska mycket med avseende på tidsperioden ett år), medan å andra sidan en uppenbar inverkan av heterogenitet på grund av lokal spridning (lokala intressen) naturligt bidrar till en ökad siffra. Ur ovanstående källa är det tyvärr svårt att avgöra hur stort område undersökningen täcker (är generaliserbar över) - som antytt blir ju tolkningen onekligen lite olika ifall det gäller 52000 låtar med avseende på försäljningen globalt eller enbart inom t.ex UK.

Ett möjligen bättre mått på förändringen - det vill säga ett försök till att estimera (uppskatta)svaret på den ovan diskuterade frågan - skulle man nog få om man jämförde antalet låtar som stod för en fix procent intäkter (säg 60, 80, 90%) med avseende på ett bestämt område och över varierande år. En stor ökning skulle då kunna ses som ett tecken på att Anderson möjligen förstärkt sitt empiriska stöd för sin tes & en utebliven sådan skulle ge starkare krut till Pages/Buds moteld. Man kan även notera att skillnaden visst skulle kunna existera men vara driven snarare av en teknisk utveckling (underlättandes/skapandes intresse) än av en strikt förändring av den underliggande efterfrågan inom populationen. Detta är dock möjligen en alltför rigid tolkning då man antagligen har att göra med en tvåvägsprocess där de båda företeelserna påverkar (& påverkas av) varandra i ett svåranalyserat komplicerat samspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Aktuellt (för mig)

  • Broder Daniel (fin samling ute)
  • Bruno K Öijer (poet på turné)
  • Charles Darwin (biolog & jubilar)
  • Helle Helle (vardagsnotater från Danmark)
  • Jörgen Leth (provocerande dansk)
  • Kristina Lugn (personlig poet)
  • Lars von Trier (ännu en provocerande dansk)
  • Liv Strömquist (vass serietecknare)
  • Miss Li (musikdrottning)
  • Simon Singh (populärvetenskapens kung)